De zwarte droomwereld van Max Snow

Het Parool / PSKunst (11 mei 2011)

Op Art Amsterdam en bij Serieuze Zaken Studioos is met werk te zien van de Amerikaanse fotograaf Maxwell Snow. hij is geobsedeerd door seks, magie, mythen en de dood. ‘Ik wilde de serie eerst Unicorns, lesbians, sex and cocaine noemen – want wees eerlijk: dat klinkt toch intrigerend?’

DANIËL BERTINA

Een dichtgetatoeëerde, vervaarlijk ogende hardrocker met een grote baard, lang haar, motorlaarzen en een zwartleren jas komt de galerie binnenlopen. Hij trekt een duivelse grijns: “Als ik had geweten dat ik vandaag op de foto zou gaan, had ik m’n haar wel even gekamd.” Met een zware jetlag poseert Maxwell Snow (New York, 1984) voor de camera. Vrijdag is een grote dag voor Snow. Dan opent Black magic, zijn eerste grote solotentoonstelling in Europa . Bij Serieuze Zaken Studioos aan de Lauriergracht zijn ruim veertig nieuwe zwart-witfoto’s en een aantal sculpturen te zien.  Een kleinere selectie van de foto’s ook te zien bij de kunstbeurs Art Amsterdam in de RAI.

In zijn eerdere werk – zoals Jesus is showing me amazing things, en KKK – legde Snow met smaak een aantal bizarre subculturen vast. Zo portretteerde hij leden van de militant racistische Ku Klux Klan in het conservatieve niemandsland van de Verenigde Staten, levensgevaarlijke Latino straatbendes in Los Angeles en satanische Black Metalmuzikanten in Noorwegen. “Ik wilde foto’s maken van onalledaagse mensen. Aan de ene kant ademen ze gevaar uit – ze zijn zwaarbewapend en hebben waanideeën.”

“Tegelijkertijd zijn die foto’s ook ontzettend geestig. Bij portretten zet ik mensen tegen een effen achtergrond en laat ze helemaal vrij in de manier waarop ze zichzelf presenteren. Daarbij doe ik mijn uiterste best om hun verhaal zo goed mogelijk te vertellen. Maar als dat verhaal volkomen idioot is, zoals in het geval van die Klansmen, dan komt dat er ook uit.” …  lees hier meer

Leave a comment